uitdagingen

ADHD

Bij ADHD werken je hersenen op een speciale manier; direct en snel. Best handig is sommige situaties, maar onhandig in andere situaties. Bijvoorbeeld als je rustig moet zitten, een taak moet maken of je langere tijd moet concentreren. Of je ouders of op school je vragen iets te doen, en jij al lang met wat anders bezig bent. En je bij andere kinderen snel reageert, waardoor er problemen kunnen komen.

Bij ZO! zoeken we met jou en je omgeving uit hoe jou informatie verwerking gaat. Hierna hebben we diverse middelen om jou en je omgeving te ondersteunen om het beste uit jezelf te halen.

ADHD en ADD is een opsomming van kenmerken waarbij kinderen, jongeren en volwassenen zich zich minder goed kunnen concentreren, drukker zijn en impulsiever reageren. Het kan de gewone ontwikkeling en het dagelijkse leven ernstig verstoren. Kinderen en jongeren kunnen leerachterstanden krijgen, doordat ze minder goed kunnen opletten. Met vriendjes kan het lastig zijn, omdat ze vaak te impulsief reageren. Thuis kunnen ze gewone taken vaak niet soepel uitvoeren. Door ouders en leerkrachten moeten ze vaker gecorrigeerd worden, waardoor hun zelfbeeld negatief kan worden. Naast de drukke variant kennen we ook de rustige variant; ADD. Dan heb je wel moeite om je te concentreren, maar bent niet vaak impulsief. Het valt vaak minder snel op.

Bij  ADHD en ADD moeten ouders en school een aangepaste stijl van opvoeden ontwikkelen. Als de kinderen groter worden moet niet alleen de omgeving kunnen omgaan met het probleem, maar moeten de kinderen er zelf ook mee om leren gaan. In de loop van de jaren kunnen problemen hierdoor milder worden.

Voor aanpassing of instellen van eventuele medicatie verwijzen we naar een kinderpsychiater of kinderarts. Medicatie is in onze visie een therapie die tijdelijk effect heeft. Het kan helpen een moeilijke periode te overbruggen of een verandering op gang te brengen. Medicatie alleen heeft op de lange termijn geen effect.

ZO!-zorgoplossingen

Onze zorg is altijd opgebouwd uit het zorgvuldig en gezamenlijk uitzoeken wat er aan de hand is en een combinatie van verschillende behandelingen.

Veelgestelde vragen

Tab Item Content

Met een verwijzing van je huisarts, kinderarts, jeugdarts, gecertificeerde instelling of gebiedsteam (voor mensen onder de achttien) hebben we met veel gemeenten een contract. De kosten worden dan volledig vergoed.
Als je 18 jaar en ouder bent kan je huisarts je verwijzen voor kortdurende generalistische GGZ (voorheen GBGGZ). Je kosten worden dan volledig vergoed door je verzekeraar, mist die een contract met ons heeft gesloten. Anders wordt een deel vergoed. Je kan bij je verzekeraar vragen wat ze jou vergoeden.
Binnen de zorgverzekeringswet kost het je beide keren wel je eigen risico.

Tab Item Content

Tab Item Content

Tab Item Content

Als je wilt aanmelden moet je eerst overleggen met je huisarts, kinderarts, jeugdarts, gecertificeerde instelling of gebiedsteam.

Deze kunnen ons een verwijzing sturen, waarna je ons formulier kan vragen om jezelf verder aan te melden. Bij je eigen aanmelding kan je verder aangeven wat je vragen of klachten zijn.

Aanmelden
Ja het wordt vergoed als je gemeente (18-) of je verzekeraar (18+) een contract met ons heeft gesloten.
Met een verwijzing van je huisarts, kinderarts, jeugdarts, gecertificeerde instelling of gebiedsteam (voor mensen onder de achttien) hebben we met veel gemeenten een contract. De kosten worden dan volledig vergoed. Als je gemeente niet een contract met ons heeft gesloten, kan je gemeente een maatwerkovereenkomst met ons sluiten. Als je 18 jaar en ouder bent kan je huisarts je verwijzen voor kortdurende generalistische GGZ, binnen de basisverzekering. We geven hulp bij vragen die samenhangen met adoptie. Binnen de basisverzekering worden de kosten volledig vergoed. Het kost je wel je jaarlijkse eigen risico. Als je zorgverzekeraar niet een contract met ons heeft gesloten, wordt niet alles vergoed. We starten daarom alleen trajecten binnen een contract.
Wij werken niet buiten een contract/overeenkomst met je gemeente of zorgverzekeraar, niet bij particulier betaling en niet vanuit een PGB. Bekijk hier de contractregio’s en verzekeraars
De mensen van ZO! zijn allemaal behandelaren. De telefoon opnemen betekent dat we in die tijd geen cliënten kunnen zien. De mensen van ZO! zijn voor eigen cliënten bereikbaar op hun mobiele nummers en mailadressen. Voor mensen die nog niet in zorg zijn of voor derden hebben we twee keer per week een uur uit geroosterd voor telefonisch overleg. Telefonisch spreekuur
Dat verschilt per soort vraag en periode. Onze cliënten hebben vaak complexe vragen en krijgen vervolgens hulp zolang het nodig is. Hierdoor moeten nieuwe cliënten vaak lang wachten. Wij kunnen een cliënt in zorg nemen als een collega binnen ZO! een ander traject afsluit en zijn of haar expertise past bij de vraag die wordt gesteld. Wij werken niet met vooraf bepaalde vaste zorgtrajecten, waardoor wij niet precies kunnen voorspellen wanneer een huidige cliënt weer zonder onze hulp verder kan en er ruimte is voor nieuwe trajecten. Meestal moet je rekening houden met een aantal maanden wachttijd na aanmelding. Op onze site staat steeds de laatste informatie. Meer over de wachttijd
Nee, wij werken niet met interne wachtlijsten. Wij proberen je bij start gelijk te koppelen aan een zorgverlener die past bij je vraag en je mee door kan werken. Het kan natuurlijk voorkomen dat er niet een match is of er toch wat anders nodig is dan eerst leek. Dan heb je intern voorrang.
Overleg dan met je huisarts of gebiedsteam. Zij hebben overzicht welke organisaties mogelijk wel sneller kunnen starten en of de huisarts of het gebiedsteam zelf overbruggingszorg kan geven.
Ja dat kan. We willen wel met je kijken naar hoe de klachten en vragen in elkaar zitten, b.v. via gesprekken, observatie, vragenlijsten of onderzoek. ZO! maar beginnen met een therapie o.i.d. kan namelijk ook schadelijk zijn. Een verkenning of onderzoek leidt niet automatisch tot een “etiket”.
Ja, dat kan natuurlijk ook. Bij de verkenning van de klachten en vragen kunnen we samen concluderen dat er sprake is van een aandoening. Als wij dit vermoeden hebben bespreken wij dat ieder geval met jou “binnens-kamers”. Als het zinvol en helpend is om deze diagnose ook naar buiten te brengen, dan schrijven we de diagnose (classificatie) voor je op en kan je het naar buiten brengen. Voor ons is een “etiket” of diagnose niet een doel op zich; het is slechts de opstap om te weten wat handig is om te doen.
Wij hebben contract voor jeugd in Noord-Nederland, West-Friesland, Kop Noord-Holland, Texel en Regio IJsselland. Vanuit diverse andere gemeenten hebben we maatwerkovereenkomsten. We werken vaak bij je thuis. Voor sommige behandelingen of overleggen moet je naar Leeuwarden of Groningen komen.
Ja wij werken juist veel via beeldbellen. Intakes, overleggen etc, kunnen vaak prima via een beeldbel contact. Onderzoek en therapie doen we live, waarbij de therapie soms kunnen afwisselen met een beeldbel afspraak. Bij sommige behandelingen kan je aanvullend een eHealth programma volgen.
Ja wij werken ook met volwassenen, maar alleen bij vragen samenhangend met adoptie. De zorg is kortdurend en gericht op wat met adoptie kan samenhangen. Onze contacten zijn eventueel aanvullend of in samenhang met behandeling op bredere klachten bij een collega organisatie.