...

oplossing

Therapeutisch Opvoeden

Therapeutisch Opvoeden is ons model om met ouders/opvoeders achter het gedrag van kinderen te kijken. Ontwikkelingsgericht, gehechtheidsgebaseerd en trauma sensitief. Ook voor kinderen met een speciale eigen manier van informatieverwerking.

Vanuit het model kunnen we samen werken aan begrijpen wat er achter het gedrag van je kind zit; wat er "op het bordje staat". En hoe we tegelijkertijd veilig kunnen begrenzen en voorspelbaar en en passend sensitief kunnen zijn.

Omdat opvoeden het beste is wat we kinderen kunnen geven.

Hoe het programma werkt

Waar?

Bij je thuis of bij ons op de praktijk.

Hoe?

We spreken af om samen situaties door te spreken en te verbeteren.

Hoevaak?

Meestal eerst een paar keer vlot achter elkaar en dan op afroep.

Hoe lang?

Dat verschilt per situatie. Therapeutisch Opvoeden is vaak onderdeel van een breder traject.

Wanneer therapeutisch opvoeden

Bij kinderen met “anders dan anders gedrag” is gewoon opvoeden niet toereikend. In combinatie met behandeling ondersteunen wij ouders en opvoeders om vorm te geven aan Therapeutisch Opvoeden. Therapeutisch Opvoeden is een ontwikkelingsgerichte , gehechtheidsgebaseerde en traumasensitieve benadering.

Via deze manier kan je weer opnieuw voorspelbaar en sensitief gaan reageren en samen met de verdere behandeling een nieuwe start voor je kind te maken.

Therapeutisch Opvoeden zetten we in bij problemen rond gehechtheid. Met kennis van andere beelden is het ook inzetbaar als deel van de opvoedondersteuning bij bijvoorbeeld Autisme en FASD.

Want passend begrenzen en reageren vanuit wat je kind nodig heeft, is natuurlijk voor alle kinderen belangrijk.

ZO!-zorgoplossingen

Onze zorg is altijd opgebouwd uit het zorgvuldig en gezamenlijk uitzoeken wat er aan de hand is en een combinatie van verschillende behandelingen.

Wat willen we bereiken met deze behandeling?

Behandeldoel 1

Voorspelbaar en sensitief kunnen reageren, ook bij ingewikkeld gedrag van je kind.

Behandeldoel 2

Zorgen dat situaties en gedrag veilig blijven en jullie relatie verbeterd. Want jullie relatie is het lange termijn middel.

Behandeldoel 3

Je kind helpen bij wat voor haar of hem ingewikkeld is, juist vanuit de dagelijkse opvoeding.

Andere relevante pagina’s

Beter Bij de Les

Braingame Brian

Onderzoek & advies

Naschoolse behandeling

Remweg

ZO! Skool

Veelgestelde vragen

Met een verwijzing van je huisarts, kinderarts, jeugdarts, gecertificeerde instelling of gebiedsteam (voor mensen onder de achttien) hebben we met veel gemeenten een contract. De kosten worden dan volledig vergoed.
Als je 18 jaar en ouder bent kan je huisarts je verwijzen voor kortdurende generalistische GGZ (voorheen GBGGZ). Je kosten worden dan volledig vergoed door je verzekeraar, mist die een contract met ons heeft gesloten. Anders wordt een deel vergoed. Je kan bij je verzekeraar vragen wat ze jou vergoeden.
Binnen de zorgverzekeringswet kost het je beide keren wel je eigen risico.

Tab Item Content

Tab Item Content

Tab Item Content

faq test oplossingen

Als je wilt aanmelden moet je eerst overleggen met je huisarts, kinderarts, jeugdarts, gecertificeerde instelling of gebiedsteam.

Deze kunnen ons een verwijzing sturen, waarna je ons formulier kan vragen om jezelf verder aan te melden. Bij je eigen aanmelding kan je verder aangeven wat je vragen of klachten zijn.

Aanmelden
Met een verwijzing van je huisarts, kinderarts, jeugdarts, gecertificeerde instelling of gebiedsteam (voor mensen onder de achttien) hebben we met veel gemeenten een contract. De kosten worden dan volledig vergoed.

Als je 18 jaar en ouder bent kan je huisarts je verwijzen voor kortdurende generalistische GGZ (voorheen GBGGZ). Je kosten worden dan volledig vergoed door je verzekeraar, mist die een contract met ons heeft gesloten. Anders wordt een deel vergoed. Je kan bij je verzekeraar vragen wat ze jou vergoeden.

Binnen de zorgverzekeringswet kost het je beide keren wel je eigen risico.

Bekijk hier de contractregio’s
De mensen van ZO! zijn allemaal behandelaren. De telefoon opnemen betekend dat we in die tijd geen cliënten kunnen zien. De mensen van ZO! zijn voor eigen cliënten bereikbaar op hun mobiele nummers en mailadressen.

Voor mensen die nog niet in zorg zijn of voor derden hebben we twee keer per week een uur uit geroosterd voor telefonisch overleg.

Telefonisch spreekuur
Dat verschilt per soort vraag en periode. Onze cliënten hebben vaak complexe vragen en krijgen vervolgens hulp zolang het nodig is. Hierdoor moeten nieuwe cliënten vaak lang wachten. Wij kunnen een cliënt in zorg nemen als een collega binnen ZO! een ander traject afsluit en zijn of haar expertise past bij de vraag die wordt gesteld. Wij werken niet met vooraf bepaalde vaste zorgtrajecten, waardoor wij niet precies kunnen voorspellen wanneer een huidige cliënt weer zonder onze hulp verder kan en er ruimte is voor nieuwe trajecten. Meestal moet je rekening houden met een aantal maanden wachttijd na aanmelding. Op onze site staat steeds de laatste informatie. Meer over de wachttijd
Helaas niet; we hebben gewoon niet meer tijd en niet meer mensen. En we willen bij mensen die al in zorg zijn niet sneller stoppen dan goed is. Als je een vraag hebt die past bij onze specialisaties (gehechtheid, adoptie, FASD, complexe ASS, gen en/of chromonsomen mutaties) en/of je komt via een Bepaling van een Gecertificeerde Instelling, dan geven we je wel voorrang op andere aanmeldingen. Helaas moet je dan ook nog rekening houden met een wachttijd.
Nee, wij werken niet met interne wachtlijsten.

Wij proberen je bij start gelijk te koppelen aan een zorgverlener die past bij je vraag en je mee door kan werken. Het kan natuurlijk voorkomen dat er niet een match is of er toch wat anders nodig is dan eerst leek. Dan heb je intern voorrang.