oplossing

Gesprekstherapie

Gesprekstherapie is handig als je samen met iemand je ervaringen, gedachten en gevoelens wilt verkennen, ordenen en je problemen wilt oplossen.

Hoe het programma werkt

Waar?

Meestal bij ons op de praktijk.

Hoe?

Door samen situaties te bepreken, te begrijpen en te oefenen met nieuw gedrag.

Hoevaak?

Meestal eens eens per 2 weken 45 minuten.

Hoe lang?

Meestal ongeveer 4 tot 9 maanden; soms nog wat langer op afroep

Wanneer gesprekstherapie

Gesprekstherapie is handig als je samen met iemand je ervaringen, gedachten en gevoelens wilt verkennen, ordenen en je problemen wilt oplossen. Afhankelijk van wat bij jou als persoon en bij je problemen past kiezen we een werkvorm.

 Soms is het handig om bepaalde klachten op een praktisch manier aan te pakken, te analyseren en mee te oefenen. Dit kan met cognitieve gedragstherapie en oplossingsgerichte therapie.

 Andere klachten moet je soms juist onderzoeken op wat ze voor jou betekenen en hoe je er op een manier die bij jou past mee om kan gaan. We gaan dan meer in op de betekenis van de klachten voor jou en jouw leven.

Naast dat we stil staan bij je klachten kijken we samen ook naar de rest van je leven; je gezondheid, je gewoontes, je toekomstdromen, je contacten enz.

ZO!-zorgoplossingen

Onze zorg is altijd opgebouwd uit het zorgvuldig en gezamenlijk uitzoeken wat er aan de hand is en een combinatie van verschillende behandelingen.

Wat willen we bereiken met deze behandeling?

Behandeldoel 1

We snappen samen beter wat er gebeurd en waar je tegen aan loopt.

Behandeldoel 2

Je kan beter of anders met situaties omgaan.

Als er nare dingen zijn gebeurd hebben we die opgeruimd en heb je minder last van de herinnering.

Behandeldoel 3

Je voelt je beter en kan weer verder.

Andere relevante pagina’s

Beter Bij de Les

Braingame Brian

Onderzoek & advies

Naschoolse behandeling

Remweg

ZO! Skool

Veelgestelde vragen

Met een verwijzing van je huisarts, kinderarts, jeugdarts, gecertificeerde instelling of gebiedsteam (voor mensen onder de achttien) hebben we met veel gemeenten een contract. De kosten worden dan volledig vergoed.
Als je 18 jaar en ouder bent kan je huisarts je verwijzen voor kortdurende generalistische GGZ (voorheen GBGGZ). Je kosten worden dan volledig vergoed door je verzekeraar, mist die een contract met ons heeft gesloten. Anders wordt een deel vergoed. Je kan bij je verzekeraar vragen wat ze jou vergoeden.
Binnen de zorgverzekeringswet kost het je beide keren wel je eigen risico.

Tab Item Content

Tab Item Content

Tab Item Content

faq test oplossingen

Als je wilt aanmelden moet je eerst overleggen met je huisarts, kinderarts, jeugdarts, gecertificeerde instelling of gebiedsteam.

Deze kunnen ons een verwijzing sturen, waarna je ons formulier kan vragen om jezelf verder aan te melden. Bij je eigen aanmelding kan je verder aangeven wat je vragen of klachten zijn.

Aanmelden
Ja het wordt vergoed als je gemeente (18-) of je verzekeraar (18+) een contract met ons heeft gesloten.
Met een verwijzing van je huisarts, kinderarts, jeugdarts, gecertificeerde instelling of gebiedsteam (voor mensen onder de achttien) hebben we met veel gemeenten een contract. De kosten worden dan volledig vergoed. Als je gemeente niet een contract met ons heeft gesloten, kan je gemeente een maatwerkovereenkomst met ons sluiten. Als je 18 jaar en ouder bent kan je huisarts je verwijzen voor kortdurende generalistische GGZ, binnen de basisverzekering. We geven hulp bij vragen die samenhangen met adoptie. Binnen de basisverzekering worden de kosten volledig vergoed. Het kost je wel je jaarlijkse eigen risico. Als je zorgverzekeraar niet een contract met ons heeft gesloten, wordt niet alles vergoed. We starten daarom alleen trajecten binnen een contract.
Wij werken niet buiten een contract/overeenkomst met je gemeente of zorgverzekeraar, niet bij particulier betaling en niet vanuit een PGB. Bekijk hier de contractregio’s en verzekeraars
De mensen van ZO! zijn allemaal behandelaren. De telefoon opnemen betekent dat we in die tijd geen cliënten kunnen zien. De mensen van ZO! zijn voor eigen cliënten bereikbaar op hun mobiele nummers en mailadressen. Voor mensen die nog niet in zorg zijn of voor derden hebben we twee keer per week een uur uit geroosterd voor telefonisch overleg. Telefonisch spreekuur
Dat verschilt per soort vraag en periode. Onze cliënten hebben vaak complexe vragen en krijgen vervolgens hulp zolang het nodig is. Hierdoor moeten nieuwe cliënten vaak lang wachten. Wij kunnen een cliënt in zorg nemen als een collega binnen ZO! een ander traject afsluit en zijn of haar expertise past bij de vraag die wordt gesteld. Wij werken niet met vooraf bepaalde vaste zorgtrajecten, waardoor wij niet precies kunnen voorspellen wanneer een huidige cliënt weer zonder onze hulp verder kan en er ruimte is voor nieuwe trajecten. Meestal moet je rekening houden met een aantal maanden wachttijd na aanmelding. Op onze site staat steeds de laatste informatie. Meer over de wachttijd
Nee, wij werken niet met interne wachtlijsten. Wij proberen je bij start gelijk te koppelen aan een zorgverlener die past bij je vraag en je mee door kan werken. Het kan natuurlijk voorkomen dat er niet een match is of er toch wat anders nodig is dan eerst leek. Dan heb je intern voorrang.
Overleg dan met je huisarts of gebiedsteam. Zij hebben overzicht welke organisaties mogelijk wel sneller kunnen starten en of de huisarts of het gebiedsteam zelf overbruggingszorg kan geven.
Ja dat kan. We willen wel met je kijken naar hoe de klachten en vragen in elkaar zitten, b.v. via gesprekken, observatie, vragenlijsten of onderzoek. ZO! maar beginnen met een therapie o.i.d. kan namelijk ook schadelijk zijn. Een verkenning of onderzoek leidt niet automatisch tot een “etiket”.
Ja, dat kan natuurlijk ook. Bij de verkenning van de klachten en vragen kunnen we samen concluderen dat er sprake is van een aandoening. Als wij dit vermoeden hebben bespreken wij dat ieder geval met jou “binnens-kamers”. Als het zinvol en helpend is om deze diagnose ook naar buiten te brengen, dan schrijven we de diagnose (classificatie) voor je op en kan je het naar buiten brengen. Voor ons is een “etiket” of diagnose niet een doel op zich; het is slechts de opstap om te weten wat handig is om te doen.
Wij hebben contract voor jeugd in Noord-Nederland, West-Friesland, Kop Noord-Holland, Texel en Regio IJsselland. Vanuit diverse andere gemeenten hebben we maatwerkovereenkomsten. We werken vaak bij je thuis. Voor sommige behandelingen of overleggen moet je naar Leeuwarden of Groningen komen.
Ja wij werken juist veel via beeldbellen. Intakes, overleggen etc, kunnen vaak prima via een beeldbel contact. Onderzoek en therapie doen we live, waarbij de therapie soms kunnen afwisselen met een beeldbel afspraak. Bij sommige behandelingen kan je aanvullend een eHealth programma volgen.
Ja wij werken ook met volwassenen, maar alleen bij vragen samenhangend met adoptie. De zorg is kortdurend en gericht op wat met adoptie kan samenhangen. Onze contacten zijn eventueel aanvullend of in samenhang met behandeling op bredere klachten bij een collega organisatie.