FAQ
Hoe werken jullie?
Hoe meld ik aan?
Als je wilt aanmelden moet je eerst overleggen met je huisarts, kinderarts, jeugdarts, gecertificeerde instelling of gebiedsteam.
Deze kunnen ons een verwijzing sturen, waarna je ons formulier kan vragen om jezelf verder aan te melden. Bij je eigen aanmelding kan je verder aangeven wat je vragen of klachten zijn.
Wordt de zorg vergoed?
Met een verwijzing van je huisarts, kinderarts, jeugdarts, gecertificeerde instelling of gebiedsteam (voor mensen onder de achttien) hebben we met veel gemeenten een contract. De kosten worden dan volledig vergoed.
Als je 18 jaar en ouder bent kan je huisarts je verwijzen voor kortdurende generalistische GGZ (voorheen GBGGZ). Je kosten worden dan volledig vergoed door je verzekeraar, mist die een contract met ons heeft gesloten. Anders wordt een deel vergoed. Je kan bij je verzekeraar vragen wat ze jou vergoeden.
Binnen de zorgverzekeringswet kost het je beide keren wel je eigen risico.
Waarom zijn jullie zo beperkt bereikbaar?
De mensen van ZO! zijn allemaal behandelaren. De telefoon opnemen betekend dat we in die tijd geen cliënten kunnen zien. De mensen van ZO! zijn voor eigen cliënten bereikbaar op hun mobiele nummers en mailadressen.
Voor mensen die nog niet in zorg zijn of voor derden hebben we twee keer per week een uur uit geroosterd voor telefonisch overleg.
Hoe lang is jullie wachtlijst?
Dat verschilt per soort vraag en periode. Onze cliënten hebben vaak complexe vragen en krijgen vervolgens hulp zolang het nodig is. Hierdoor moeten nieuwe cliënten vaak lang wachten.
Wij kunnen een cliënt in zorg nemen als een collega binnen ZO! een ander traject afsluit en zijn of haar expertise past bij de vraag die wordt gesteld.
Wij werken niet met vooraf bepaalde vaste zorgtrajecten, waardoor wij niet precies kunnen voorspellen wanneer een huidige cliënt weer zonder onze hulp verder kan en er ruimte is voor nieuwe trajecten.
Meestal moet je rekening houden met een aantal maanden wachttijd na aanmelding. Op onze site staat steeds de laatste informatie.
Kan ik voorrang krijgen?
Helaas niet; we hebben gewoon niet meer tijd en niet meer mensen. En we willen bij mensen die al in zorg zijn niet sneller stoppen dan goed is. Als je een vraag hebt die past bij onze specialisaties (gehechtheid, adoptie, FASD, complexe ASS, gen en/of chromonsomen mutaties) en/of je komt via een Bepaling van een Gecertificeerde Instelling, dan geven we je wel voorrang op andere aanmeldingen. Helaas moet je dan ook nog rekening houden met een wachttijd.
Moet ik ook wachten na de intake?
Nee, wij werken niet met interne wachtlijsten.
Wij proberen je bij start gelijk te koppelen aan een zorgverlener die past bij je vraag en je mee door kan werken. Het kan natuurlijk voorkomen dat er niet een match is of er toch wat anders nodig is dan eerst leek. Dan heb je intern voorrang.
Als ik toch snel hulp nodig heb?
Overleg dan met je huisarts of gebiedsteam. Zij hebben overzicht welke organisaties mogelijk wel sneller kunnen starten en of de huisarts of het gebiedsteam zelf overbruggingszorg kan geven.
Ik wil geen “etiket”, kan dat?
Ja dat kan.
We willen wel met je kijken naar hoe de klachten en vragen in elkaar zitten, b.v. via gesprekken, observatie, vragenlijsten of onderzoek. ZO! maar beginnen met een therapie o.i.d. kan namelijk ook schadelijk zijn. Een verkenning of onderzoek leidt niet automatisch tot een “etiket”.
Ik ben juist wel op zoek naar een “etiket”.
Ja, dat kan natuurlijk ook.
Bij de verkenning van de klachten en vragen kunnen we samen concluderen dat er sprake is van een aandoening. Als wij dit vermoeden hebben bespreken wij dat ieder geval met jou “binnens-kamers”.
Als het zinvol en helpend is om deze diagnose ook naar buiten te brengen, dan schrijven we de diagnose (classificatie) voor je op en kan je het naar buiten brengen.
Voor ons is een “etiket” of diagnose niet een doel op zich; het is slechts de opstap om te weten wat handig is om te doen.
Werken jullie ook bij mij in de buurt?
Wij hebben contract voor jeugd in Noord-Nederland, West-Friesland, Kop Noord-Holland, Texel, Regio IJsselland en Regio Midden-Veluwe.
Regelmatig komen cliënten uit ook overige delen van Nederland naar ons in Leeuwarden of Groningen. Een uur reizen is voor onze cliënten geen uitzondering.
Wij kunnen bij een aantal klachten bij je thuis werken, afhankelijk van welke indicatie jou gemeente geeft.
Als jou gemeente niet een contract met ons heeft gesloten, kan je via je gebiedsteam vragen een maatwerkafspraak met ons te maken.
Therapie moet vaak in Leeuwarden of Groningen. Als je lang moet reizen, proberen we afspraken te combineren.
Werken jullie ook online?
Ja wij werken juist veel via beeldbellen. Intakes, overleggen etc, kunnen vaak prima via een beeldbel contact. Onderzoek en therapie doen we live.